lördag 16 januari 2010

Inför morgondagen

Var nyss ute en sväng på Hesslebaren. Ibland är det faktiskt intressant att bara stå själv vid bardisken och enbart titta på alla människor. Efter en stund inser man att man troligen är någorlunda normal ändå trots allt, men som de säger, det finns ju alla möjliga får i herrens hage!

Imorgon är det tänkt att vi ska samlas ett gäng SD intresserade ungdomar med syftet att bilda en arbetsgrupp. Vi börjar bli några stycken nu som vill börja få igång lite valrörelse för SD:s räkning, med siktet inställt på förstagångsväljare. Räkna med att vi kommer finnas på gymnasieskolorna under våren.

En fråga som jag har tänkt att vi borde fördjupa oss i är just ungdomsarbetslöshet. Det är en stor generation som ska komma ut i arbetslivet nu när vi har en djup lågkonjunktur. Det är intressant hur etablerade politiker samtidigt vill försvara linjen med arbetskraftsinvandring när varslen duggar tätt i landet. Jag tror tvärtemot på en politik där vi kan minska utgifter, sänka skatter, minska byråkrati och på sikt skapa ett bättre företagssamhälle. En titt på det danska flexicuritysystemet tror jag också kan bidra starkt till att förbättra ungdomars möjligheter att komma ut i arbetslivet. Men viktigast är faktiskt att vi bekämpar inte arbetslöshet genom att öka antalet arbetstagare. Visserligen har jag mina åsikter kring fackförbunden, men en av kärnfrågorna är trots allt möjligheten till att få en meningsfull sysselsättning vilket knappast erbjuds ungdomar på ett tillfredsställande sätt idag.

Jag är även av åsikten att LAS kan behöva reformeras, i min värld ska inte trygghet i första hand handla om att vara på samma arbetsplats livet ut, utan snarare vetskapen att man med enkelhet kan välja en ny arbetsplats den dagen varsel kommer, eller om man av annan anledning blir tvungen att byta jobb. Vi behöver en mer dynamisk arbetsmarknad enligt mig, inte minst i syfte att få in de yngre generationerna i arbetslivet.

Jag hoppas på att vi kan både engagera fler ungdomar men även kunna forma en lokal politik över nordöstra skåne med ungdomar i fokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MediaCreeper