torsdag 3 februari 2011

Don Chang och de skånska väderkvarnarna

Don Quijote slogs mot väderkvarnarna, Don Chang (undertecknad) slåss såklart FÖR våra kära vindmöllor. Nu råkar det tyvärr ligga till som så att det ca 50-talet vindmöllor vi har i Skåne inte verkar värdesättas av riksantikvarieämbetet.

Jag har ikväll pratat med en medlem i Föreningen Skånska Vindmöllor angående detta. Jag måste berömma eldsjälarna i föreningen då de verkligen kämpar för att bevara möllorna. De går in med egna pengar för att hålla möllorna i hyffsat och fungerande skick vilket är beundransvärt.

Varför tar jag då upp detta? Precis som jag i förra inlägget var bekymrad över att Italien inte verkar lägga resurser på deras kulturarv, lika tråkigt tycker jag det är när vi i Sverige missar att hålla efter sådant som är hotat.

Och hotat är våra skånska möllor. Många finns inte längre, några är ombyggda till bostäder och ett antal står och förfaller. En del är K-märkta men inte alla. Jag tänker, i egenskap av kulturpolitisk talesman för SDU, driva denna frågan kraftigt.

För det första bör riksantikvarieämbetet budgetera pengar till att rusta upp de möllor som är i behov av detta, samt att även regionen hjälper till med pengar till underhåll av möllorna. Som tur är finns SD i både riksdag, region skåne och samtliga skånska kommuner!

Vi kan med lätthet finansiera detta genom att ta pengarna från konstfack!

Förhoppningsvis kan Miljöpartiet stödja vår strävan att bevara de skånska vindmöllorna - de vurmar ju så hårt för vindkraft i övrigt! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MediaCreeper