torsdag 3 maj 2012

Nu är jag tillbaka igen

Hallå där!

Hade en annan blogg ett tag, men så fick jag för mig att jag skulle lägga ner det där med att blogga, så jag avslutade den verksamheten. Dock har ju denna funnits kvar under hela tiden, något jag egentligen inte funderat så mycket på. Tur var väl det, för nu känns det minst lika aktuellt igen att skriva några rader.

Expressens Karl-Johan Karlsson trampar i klaveret när han försöker hänga ut min partikollega Pavel Gamov som en infiltratör. Historien är bisarr. Vi börjar i en ände. Pavel Gamov har ganska nyligen blivit pappa och skaffat familj (något jag för övrigt snart borde göra, 30-års krisen närmar sig med stormsteg). I Uppsala där Pavel bor, arrangerar Kristdemokraterna en demonstration lagom till 1:a Maj med parollen "Upp till kamp för kärnfamiljen". Eftersom jag sedan länge har ett gott öga, både till KD och till kyrkliga värderingar, så har jag pratat med Pavel om att bege mig till Uppsala den 1:a Maj. Samtidigt fanns ett facebook-evenemang dit folk blev inbjudna, mig inkluderat.

Eftersom detta verkligen var ett demonstrationståg som jag kan tänka mig att gå i, lagom till 1:a Maj och allt, så har jag självfallet pratat med Pavel om att åka upp till Uppsala. Ett par veckor innan fick jag ett mail på facebook, signerat av de som står bakom evenemanget (bland annat en riksdagsledamot för KD). I mailet uppmanas jag att hjälpa till att sprida info om 1:a Maj-tåget samt att försöka få med "nära och kära" till demonstrationen. Glad i hågen svarar jag att detta låter jättekul, samt att jag som ordförande i SDU Syd säkert kan få med en och annan ungdom från vårt distrikt.

Reaktionen var positiv, men det påpekades även att man haft en policy i 8 år - samt även i år, om att deltagarna i demonstrationståget inte tar med sig egna politiska budskap och/eller symboler. Plakat & banderoller finns redan på plats. Gott så, det är trots allt KD som arrangerar demonstrationen så det kan jag såklart förlika mig med. Nu kunde jag tyvärr inte delta, då det krockade med en annan aktivitet som var tvungen att vara med på. Fick lite dåligt samvete gentemot arrangörerna, men tänkte att nästa år (om det blir av då också), då ska jag banne mig se till att inte dubbelboka mig.

Nåväl, när Expressen får nys om att Pavel deltagit i detta tåg, heter det att SD infiltrerar KD. Redan där bisarrt, men nåväl, kvällstidningar är kvällstidningar av en anledning. När Expressen blev varse att vi fått inbjudan att delta, så backar de med sin artikel. Tar storyn slut? Knappast.

Pavel hänvisar till ett mail från 2011 när han är i kontakt med arrangörerna. I mailet står samma saker som i det mail jag fått i år. Det är samma saker som tydligen alltid har gällt, dvs i åtta år. Detta har till och med jag och Pavel pratat om vid flera tillfällen, då jag planerade att åka till Uppsala den här dagen (Dvs att vi inte tar med några partipolitiska symboler osv). Kar-Johan Karlsson menar att Pavel slirar med sanningen, då hans mail är från 2011. Alltså att det nödvändigtvis inte behöver gälla i år, alltså att SD/SDU är välkomna. Då griper jag in diskussionen som främst sker på twitter, och talar om att jag fått samma info även i år, samt att jag och Pavel pratat om just detta. Karlsson menar att det är irrelevant, och har än den ena och än den andra förklaringen till det.

Ännu värre blir det när Johan Ingerö kommenterar det hela. Herr Ingerö menar på fullt allvar att vi tillämpar ett "klassiskt extremistknep" när vi deltar i ett evenemang som vi blivit inbjudna till - där parollen handlar om en politisk fråga som både SD och KD driver - nämligen den om kärnfamiljen. Dessutom har Pavel ganska nyligen även blivit pappa och därmed skaffat sig familj.

Mitt råd till Kristdemokraterna är att seriöst fundera över hur ledningen fungerar. Jag känner flera gräsrötter och engagerade Kristdemokrater på kommunal nivå och det är mycket bra människor med sunda värderingar. Jag tycker bra om dem helt enkelt, både privat och politiskt. Dock är jag tyvärr lite bekymrad över hur det står till med ledningen i KD, av uppenbara anledningar. Nu tillhör jag den skaran människor som tycker det vore mycket tråkigt om KD hamnade under 4%-spärren, varför jag sätter mitt hopp till de yngre förmågorna i KDU, de som i framtiden förhoppningsvis ska ta över moderpartiet. Jag tror att de har en betydligt bättre förmåga att styra upp det hela till ett riktigt livskraftigt parti, istället för att leka i sandlådan. Nåväl, jag kanske får anledning att återkomma om detta.

/Chang

2 kommentarer:

  1. Du är en dålig människa.

    SvaraRadera
  2. Smetana befann sig inte i Göteborg när han skrev Vltava (Moldau på tyska). Smetana var till och från verksam i Göteborg mellan 1856 och 1862. Men han började inte skriva på Má vlast (det symfoniska verk som som Vltava ingår i) förrän 1874. Då hade han varit tillbaka i Prag i tolv år...

    Men Sverigedemokrater brukar ju inte bry sig om fakta i andra sammanhang heller...

    SvaraRadera

MediaCreeper