söndag 9 januari 2011

Idag har jag lagat mat

Hej kära blogg!

Jag har lagat korv stroganoff med ris idag, dock funderar jag på att testa lite läckra 70-tals recept som står att finna på bloggen den bruna maten. Varför inte testa på "skinkägg i gelé", "kaffefläsk" eller varför inte fresta med en skål rykande het "röda soppan"? Dock äter jag inte ensam, utan får ta hänsyn till en annan person i hushållet varför det helt enkelt fick bli korv stroganoff istället.

Maten var visserligen till belåtenhet, men en hätsk diskussion om jämställdhet och genusfrågor gav lite väl mycket krydda till den annars så angenäma upplevelsen. Mitt sällskap i hushållet valde att krydda maten med lite svartpeppar samtidigt som vår konversation kryddades med svartsjuka, som en reaktion på att jag tycker Tanja Bergkvist vore en magnifik dröm att få dejta. Hon är minst lika het som min chiligryta!

Vad gäller genus och Tanja, så dagdrömde jag innan om hur jag ska förklara att jag är smygkär i en nästan 10 år äldre tjej. Undrar om argumentet "åldern är bara en siffra" funkar på en fil. dr i matematik? Vi har iallafall en sak gemensamt, vi spelar bägge trumpet, synnerligen i en kontext av kön och genus.

Tillbaka till verkligheten. Jag har utmanat Gustav Fridolin på debatt den 15:e Januari i Kristianstad och jag måste snarast bestämma mig om vilka ämnen jag ska utmana honom i. Jag har hela tiden tänkt ta miljöfrågor och kärnkraft, men jag börjar bli allt mer sugen på att dryfta genuspedagogik med Gustav istället. Ni som kommenterar, kan inte ni komma med förslag på vilka politiska områden jag bör duellera med Gustav om? Genus, jämställdhet, kultur och mångkultur är sådana områden som jag känner vore spännande att skrika sig hes över. Kan det månne intressera nordostskåningarna?

Nu ska jag dricka upp mitt kaffe, fundera på samtida liberala tankegods som florerar i den politiska etern samt försjunka mig i väl valda citat ur "Liftarens guide till galaxen"!

1 kommentar:

MediaCreeper